Laatste blog, laatste foto's...we are coming home!

25 februari 2011 - Pacific Harbour, Fiji

Wauw...we geloven het af en toe nog steeds niet...We zitten gewoon 3 weken op Fiji! Vooral de Yasawa eilandengroep is echt idilisch; de mooie en schattig kleine eilandjes, het super blauw-turqooise water, de heerlijke strandjes...zucht, het voelt wel een beetje alsof ik verliefd ben op Fiji ;)
Inmiddels zitten we in onze laatste week en hebben we hier een heerlijke tijd gehad...

Maandag 7 januari vlogen we naar Fiji en werden we op het vliegveld zingend verwelkomt door wat Fijiaanse mannen met vrolijke shirts en een bloem achter hun oor...Let the Fiji-time begin :D
Op het vliegveld zijn we meteen bij een travel agent naar binnen gestapt omdat we nog niks geboekt hadden. 4 uur verder..!! (dat vrouwtje bleef maar praten) waren we eindelijk klaar en hadden we onze trip naar de Yasawa eilanden geboekt: 14 dagen eiland hoppen op 7 verschillende eilanden, met meestal 2 overnachtingen op ieder eiland...

De volgende ochtend moesten we om 6 uur op om op tijd te vertrekken met de grote gele catamaran die ons naar het eerste eilandje bracht. We begonnen bij het eiland die het verste weg ligt en zijn zo langzaam naar beneden gegaan. Na een boottocht van 4,5 uur kwamen we aan op Nacula Island en werden we welkom geheten door de Fijiaanse familie. We hebben 3 heerlijke dagen gehad op dit eiland en eigenlijk best veel activiteiten gedaan voor Fijiaanse begrippen ;) Zo hebben we een tripje gedaan naar de “Sawa-i-iau” grot; net voor de kust van het Nacula Island ligt een klein vulkanisch eilandje,die vol zit met grotten (eigenlijk één grote grot met allemaal kamers die je kan bereiken door onder stukken steen door te zwemmen). De grotten zijn allemaal op zeeniveau en zitten dan ook vol met water. Het water was daar veel kouder dan de zee en gedeeltelijk zoet water, heel apart. Diezelfde middag zijn we naar het eiland gegaan waar de film Blue Lagoon is opgenomen en hebben daar gesnorkeld. Het was super, zoveel mooie vissen gezien...gestreept, stipjes, langwerpig, rond, en serieus in alle kleuren van de regenboog! Kan geen kleur bedenken die ik niet gezien heb. Er was zelfs 1 vis die had een soort fluor roze in zich, super mooi! De dag erna zijn we naar een dorpje op het eiland geweest, er wonen daar maar 300 mensen en het grootste deel van de inwoners is visser, boer, werkt in het resort of maakt sieraden voor toeristen. Het is zo apart op te zien hoe simpel die mensen leven en hoe klein hun wereldje is. Het lijkt af en toe wel alsof de tijd hier heeft stil gestaan. Maar daarentegen is iedereen hier wel weer zo vriendelijk en vrolijk en het woord stress en haast kennen ze absoluut niet...misschien kunnen we een klein beetje van dat gevoel meenemen naar huis ;)

Ons 2e eiland was Naviti Island, waar we 2 nachten bij het White Sandy Beach resort hebben doorgebracht. Helaas hadden we die 2 dagen veel regen, maar we hebben het wel gezellig gehad met de leuke crew van het eiland. Gelachen, gedanst, gekletst rond het kampvuur en om niet te vergeten een kerkdienst bijgewoond. We zouden eerst naar de plaatselijke kerk gaan, maar omdat het zo hard regende hadden ze de dienst in het resort gehouden. Het was erg leuk en apart om een keer zoiets mee te maken.

En toen was het tijd voor Waya Island! Tijd voor wat luxe :) We verbleven in het Octopus resort wat 1 van de beste resorts bleek te zijn. Je betaald er ook wel wat meer voor, maar het was er heerlijk! Een goede warme douche, lekkere ligbedjes, een zwembad, goed eten en lekkere cocktails en fruitshakes. Het is leuk dat we bij zoveel verschillende resorts zijn geweest en zo verschillende standaards mee te maken. Het ene resort is kleinschalig en basic en wordt gerund door een Fijiaanse familie, de andere is veel luxer en heeft bijvoorbeeld een westerse manager. Maar we hebben genoten van onze 2 luxe nachtjes ;)

Helaas moesten we weer verder naar het volgende eiland Waya Lailai. Eenmaal aangekomen bij het
resort bleken we maar met 4 andere meiden op het resort te zitten. En de 2e nacht waren zelfs alleen wij tweeën op het resort. De eerste dag hebben we gesnorkeld met jonge rif-haaien van ongeveer 1,5 meter. Best wel ff spannend om in het water springen, maar gelukkig waren ze niet zo eng ;) De mannen van het resort lokten de haaien met net gevangen vis en gaven dit aan ze. Hij probeerde de haai dan ook vast te houden zodat we z’n huid konden voelen. Het voelde echt vreemd en het was ook wel een beetje spannend...Maar wel cool om gedaan te hebben :)
Omdat het de laatste dag een speciale dag was voor de bewoners van het eiland, gingen de eigenaren van het resort naar het dorp. Er werd van ons verwacht dat we meegingen om daar een kerkdienst bij te wonen en een maaltijd mee te eten bij iemand thuis. Natuurlijk heel leuk om zoiets mee te maken en iets van hun cultuur te zien, maar moet zeggen...die kerkdienst was best wel een bevalling. Stel je maar eens voor...1,5 uur in een superwarme kerk doorbrengen met je schouders en knieën bedekt (nog warmer dus) en luisteren naar iets waar je letterlijk geen woord van begrijpt :S Maar goed, we hebben het overleefd ;) Omdat het een speciale dag was werd er een soort feestmaal klaargemaakt voor het hele dorp. Wij aten die middag ook in het dorp en kregen bord vol met casave, aardappel, zoete aardappel, noodles, worst, een stukje kip en een soort blad wat je kon eten) gevuld met kokosmelk, ui en knoflook. Ik moet zeggen..ze zijn hier niet de beste koks, maar het was wel een aparte maaltijd ;) De rest van de middag hebben we bij dat vrouwtje thuis gezeten en nog wat gekletst met haar en gespeeld met haar zoontje.

Aan het einde van de middag was het tijd om naar Beachcomber te gaan, het enige echte “feesteiland” hier op Fiji. Het is een schattig klein eilandje waar je in 10 minuten rondom het hele eiland bent! We hadden wat meiden ontmoet uit Amerika en Canada en daar een gezellige avond mee gehad en het was heerlijk om te dansen op onze blote voetjes in het zand met het frisse zeebriesje...

De volgende dag moesten we alweer verder naar het eiland Mana. Helaas viel de accomdatie hier erg tegen en hadden we 2 dagen bewolkt weer. Ach ja, het kan niet altijd feest zijn ;) We hebben veel gelezen en waren blij toen de 2 dagen om waren.

De laatste week op Fiji hebben we doorgebracht op het hoofeiland. Het schijnt dat er in de afgelopen dagen een cycloon langs ons is gewaaid waardoor we helaas veel bewolking hebben gehad. Maar dit mocht de pret niet drukken...Rutger heeft donderdag gedoken met HAAIEN! En niet zomaar wat haaitjes, maar echt enorme haaien. Soms wel 3 tot 4 meter lang! De haaien werden gevoerd met resten vis, door ervaren mensen die dat dagelijks doen en Rutger mocht toekijken hoe de haaien en honderden andere vissen genoten van hun maaltje...Echt een vette ervaring vond ie het! En hij heeft er een dvd van, dus wie zin heeft in wat spanning en sensatie...you know where to find it ;) Vandaag, onze laatste dagje, is het heerlijk weer dus kunnen we nog even van de laatste zonnestralen genieten en vanmiddag met de bus naar Nadi waar we morgenochtend op het vliegtuig stappen.

Na 3 weken doorgebracht te hebben in een volledige “chill-modus” zijn we er nu helemaal klaar voor om terug naar huis te gaan. Het wakker worden met het geluid en het frisse briesje van de zee gaan we ontzettend missen, net zoals de mooie stranden, het azuurblauwe water en alle relaxte en aardige mensen hier. Maar al onze boeken zijn uit, bijna alle films op de laptop hebben we gekeken en de afdrukken van de hangmat staan nog net niet permanent in onze rug ;) Krijg ontzettend veel zin om iedereen weer te zien, lekker te gaan sporten en op mijn fietsje door Amsterdam te rijden :)

Onze reis was super. We hebben zoveel nieuwe dingen gezien, gedaan en ervaren. Ik zou een hele opsomming kunnen maken, maar die bespaar ik jullie. Nu op naar ons koude vertrouwde landje en dan nog heeeeeel lang nagenieten van de afgelopen 5 maanden!

Nog een x een KUS van ons vanuit de andere kant van de wereld...en tot heeeeel snel!

1. Tanti:
    Hey moppies,
    Wat een heerlijk verhaal weer....ik ga ze missen straks de blogjes!
    Maar het mooie aan de blogjes missen is dat julie dan weer thuis zijn!!!!
    JOEPIE!!!!!!
    Tot snel!
    Kussss XXX
  2. Bianca:
    Whaagggjhhh!
    Ben ik al groen???
    Van jaloezie dan hè??? Klinkt zo mooi allemaal!
    Maar zoals je al schreef: straks weer terug, fietsend door Amsterdam en iedereen die jullie zo gemist heeft!
    Gaat ook weer fijn zijn denk ik...
    Goede terug reis en alvast welkom thuis!
    Kus Bianca

Ps zet alvast maar in je agenda: 3x per week shbam!!!
  3. myrthe:
    25 februari 2011
    leuk om te lezen weer!! en dan nu toch echt weer naar huis.. vreemd lijkt me. maar ik ben blij dat ik jullie weer kan zien:) goede reis terug alvast en tot heel snel! xje
  4. mama Cora:
    25 februari 2011
    Nou! ik ben niet eens de eerste die reageert! heb een off-day:( maar het ziet er allemaal fantastisch uit weer, leuke foto's ook. Jullie zien er goed uit lekker bruin en uitgerust. Ben benieuwd naar alle live verhalen straks. Tot maandag!yeah!!!!!! xx
  5. Irma:
    25 februari 2011
    Deze fantastische reis neemt niemand jullie meer af... en dankjewel dat we hebben mogen meegenieten hier vanuit het koude Nederland. Het was echt prachtig om te lezen.
    En ik denk dat er heel veel mensen ook wel weer heel erg blij gaan zijn dat jullie naar huis komen...
    Voor straks alvast een goede terugreis en tot snel. Dikke kus van ons.
  6. ansjadeboer:
    26 februari 2011
    Wat een geweldige tijd hebben jullie gehad, om nooit te vergeten! Wel jammer dat jullie nu niet meer zo dichtbij zijn...Jullie hebben alle natuurrampen weten te ontwijken, gelukkig maar. Veel liefs, en we houden contact!! Ans en boyz
  7. zus:
    26 februari 2011
    De laatse blog alweer... yeeey voor ons want dan komen jullie naar huis!! wiiiiiie!!!
    Maar toch ook jammer dat we nu niet meer mee kunnen lezen en genieten van een mega afstand van jullie prachtige reis.
    Ik ben mij al spiegieshj en lichamelijk aan het voorbereiden op een dag foto's en filmpjes bekijken!!

Goeie reis jommens, ik kan NIET WACHTEN om jullie weer te zien en vast te houden, dat zal een dolle boel worden! ;-)
    Dikke kus van jullie (s)zus.
  8. SAB:
    26 februari 2011
    Ben blij om jullie strax weer in levende lijven te zien in plaats van op die goddelijke foto's ;-)
  9. Fietje:
    Hai Tatjana en Rutger.
    Goede terugreis gewenst. ben blij dat alles zo goed is gegaan. Ben best wel erg trots op jullie hoor!!!!
    Liefs Fietje
  10. Nel de Boer:
    Bula Tat en Rut!

Jullie hebben inderdaad meer massel dan de inwoners van Christchurch, velen liggen nog onder het puin na de aardbeving! Hopelijk is dit voorlopig de laatste beving!
    Ans, gelukkig hebben jullie geen last In Twizel en komt Trees nog naar je toe deze zomer! Goed dat jullie nu een computer hebben thuis! We'll keep in contact!
    Verder bedankt weer, Tatjana, voor het mooie schrijfwerk, we hebben er van genoten met een lach en een traan!
    Hoop inderdaad dat jullie nog heel lang kunnen terugdenken aan de reis en als laatste de Fiji-eilanden. Zo heerlijk relaxed: Wakker worden door het geluid van de zee, palmbomen, zon en een heerlijk briesje....
    Geen verplichtingen, geen Hollands winterweer, de hele dag buiten in je hangmat mijmeren over...
    Amsterdam die bruisende stad, die wacht op jullie! De lente is in aantocht: de krokussen komen uit en de vogels beginnen te fluiten. Nog wel een beetje fris maar dat went wel weer!
    Wat enig zoals jullie bij die families verbleven, leuke kindjes! Rutger was zich vast aan het voorbereiden voor het lesgeven op school! Spannend ook dat zwemmen met haaien...
    We moesten wel lachen toen je schreef dat de 'afdrukken' van de hangmat permanent in je rug staan, bedoelde je dit letterlijk of figuurlijk?
    Nou, Tatjana en Rutger, goede reis naar Hong Kong en Amsterdam, vervolgens bijkomen van de jet-lag en dan: Lekker in de ACTIE-modus!!!
    Ik hoop dat jullie nog lang kunnen nagenieten van deze gave wereldreis en wij ook van jullie verdere verhalen!
    Bedankt voor het bijhouden van deze web-log, het was elke keer weer een feestje om te lezen en de foto's te bekijken. Anders hadden we jullie nog wel veel meer gemist, hoor!!!
    TOT MAANDAG de 28e februari 2011 op Schiphol airport!!!

xxxxxxxKussen en een goede reis!!!!!! NelTon en Densi!
  11. Tanti:
    2 maart 2011
    Had ik al gezegd hoe fijn iedereen het vind dat jullie weer veilig thuis zijn???
    Nou bij deze dus ;-)
  12. Tatjana:
    2 maart 2011
    Ja, het is ook superfijn om weer thuis te zijn en het is ook super om iedereen weer te zien :D Moeten gauw maar even gezellig afspreken! X